lördag 3 september 2011

Gissa bajset ...

... brukar ju förekomma i ett könt tvprogram.
Tar över och testar det här.



Två höger bredvid varandra, den ena färsk den andra dagsgammal.
Jo, de pirrade lite i magen när man stod där.
***

fredag 2 september 2011

Gammal racing film ...

... hittade jag. En underbart vacker Mercedes "Silverpil" på Nurnburgring.



Missa inte slutet med stallchefernas stallchef Alfred Neubauer.
***

torsdag 1 september 2011

Bilnamn ...


Trevligt att döpa en 43 år gammal BMW 1600 till GERTRUD.
Tyskt namn som betyder spjut/kraft så det passar ju.
***

onsdag 31 augusti 2011

Rosersberg igen ..

Mysko att göra en så ovacker bil.
Ja jag vill inte säga att den är ful för det är den inte, den har en enorm charm och är i sin form väldigt speciell. Kunde man sen serietillverka den i 5 år, 1959-64, så måste den ju sålt och haft en del tycke.

Daimler SP 250 på dessa bilder är en av de sist tillverkade eftersom det är en 1964.
Visst är den ovacker?


V8 och glasfiberkaross gav den en del klös, men bladfjädrar och lite väl gammalmodigt chassi gjorde väl att den är ingen asfaltslickare precis. Men gillar man att köra amerikanare så lär man gilla denna också. Skivbromsar runt om var i allafall ett plus.


Daimler köptes ju upp av Jaguar och modellen SP250 las ned eftersom den delvis var en för billig konkurent till den bil ni ser i bakgrunden Jaguar E type.
För den som vill veta mer, kolla filmen.


***

Rosersberg ...

... och Automobil bjöd på en del kul i helgen, och dyrt.
Mycket av de udda och lite sällsynta. En av dessa var denna Diva GT från 1965.
Inte speciellt vacker och bättre blev det ju inte med den oranga färgen. Men ensam var den och udda var den och bara därför blev den ju lite speciell

Diva tillverkades i England 1962-68. Fackverksram, glasfiberkaross och  med fritt val av Ford motor.




Ganska söt trots allt eftersom den är så lite å nätt.
***

måndag 29 augusti 2011

Att bärga en bil ...

  ... går ganska smidigt fick vi lära oss.


Endast 3 mil hemifrån så ville inte Scenicen någe mer.
Den la av vid avfarten från Tönnebro.

Mysko.
Ingen varningslampa lyste och inget konstigt i övrigt, med död var den.
Tur man har Renault Assistans kl halv 9 en söndagskväll.
Falck dök upp efter ca 45 minuter.




Bara att dra på ...

.. andra gången under mitt körkortsliv som jag får fortsätta resan i en bärgningsbil, fast tredje gången jag blir bärgad.

Trevlig arbetsplats verkade han ha i allafall.
Mycke knappar och annat att trycka och vrida på.




Framme vid verkstan och avlastning.


Nej, det skrapade inte i.
Undrar vad de skall hitta för fel?
En gissning är väl att bränslepumpen eller bränslefiltret satt igen sig, men vi får väl se.
Bara hoppas att det inte blir så dyrt ....
Fick skjuts hem av bärgningsbilen, som tur var.
***

2011-08-29
kl 14.30
Reparatören ringer och meddelar domen.
Vill vi laga så kostar det 21 470:-
Men vill vi vara utan AC så kopplar vi från den å det är bara att köra med bilen, det kostar inget.
Så valet var enkelt för stunden ...